Pages

zondag 12 april 2015

Buiten sporten!


Vandaag begon de dag met een lekker zonnetje. Heerlijk weer om te gaan skeeleren dacht ik. Helaas begon het halverwege de tocht ontzettend hard te regenen. Maar stiekem is dit juist wel lekker wanneer je buiten sport. Ik vind buiten sporten altijd zo lekker. De frisse lucht die ik inadem, ik zweet minder snel, ik ga langer sporten dan in de sportschool en de tijd vliegt sneller voorbij! In deze post ga ik vertellen welke buiten sporten ik graag doe, en waarom buiten sporten eigenlijk zo veel fijner is dan binnen!




Buiten sporten is super gezond. Je gaat vaak langer dan in een sportschool, je verbrand meer calorieën, je kunt gaan wanneer je wilt en het bespaart je een hoop geld. Er zijn heel erg veel buitensporten. Van gewoon lekker wandelen tot een zware bootcamp. Hieronder een lijstje van de buitensporten die ik doe. Wandelen doe ik ook erg veel met de hond. Deze heb ik er dan ook niet bij gezet omdat dit voor mij gewoon een standaard routine is. 4 keer per dag 20 tot 30 minuten wandelen met de hond. Heerlijk even je hoofd leeg maken en genieten van alles om je heen.


Skeeleren

Ik begin maar meteen de sport die ik vandaag heb uitgevoerd. Wanneer het zonnetje begint te schijnen pak ik de skeelers erbij. Thuis de skeelers aan en gaan! Je bent zo snel een eind weg, en ik houd het veel langer vol dan hardlopen. Zorg wel voor goede skates, want dat verschil merk je zo ontzettend goed. Met goede skates ga je harder met minder inspanning waardoor je makkelijk veel kilometers af kunt leggen. Vandaag heb ik 10 kilometer geskeelerd. Dat is echt niet veel. Maar omdat de laatste keer lang geleden was en het weer niet zo mee zat hebben we een kleine ronde geskeelerd.

Wat weetjes over skeeleren:
- skeeleren is een goede manier om af te vallen, maar ook een goede manier om spieren te versterken
- door te skeeleren bouw je snel een goede conditie op
- met skeeleren verstek je vooral je boven been spieren en je bil spieren. Maar omdat je een goede houding aan moet nemen zijn ook je buik en rugspieren van groot belang. Een goede workout voor een strak lijntje dus!


Hardlopen

Misschien wel de bekendste buitensport. Hardlopen. Ik doe het zelf ook af en toe. Dan ben ik even gemotiveerd om te gaan rennen. Maar na een paar weken is mijn motivatie weg en ga ik niet meer. Ik weet heus wel waar dat aan ligt hoor. Ik bouw niet op, ik begin met rennen tot ik niet meer kan. En laat dat nu net maar 2 km ofzo zijn. Ik heb me dan ook voorgenomen om de volgende keer echt met een schema te gaan rennen. Dan bouw je goed op en blijf je niet hangen op een aantal kilometer. Dat is dus meteen mijn tip als je wilt beginnen. Begin met een schema! Want zonder schema werkt het niet als je 0,0 ervaring hebt in het rennen. Zorg ook voor goede renschoenen om blessures te voorkomen.

Wat weetjes over hardlopen:
- ga niet te snel van start als je begint met hardlopen. Ook op laag tempo werk je aan je conditie. Doordat je conditie zo snel verbeterd door te hardlopen ga je vanzelf ook harder lopen.
-  met hardlopen train je je beenspieren en je buikspieren. Laat die sixpack maar komen dan!



Mountainbiken

Oké, eigenlijk hoor je te mountainbiken in de bergen en het bos en ga je met wielrennen over de verharde wegen. Nu ben ik niet zo'n held als ik op een mountainbike zit en maak ik dan ook voornamelijk gebruik van de verharde wegen. Door het bos heen is heerlijk, maar dan wel over de bredere zandpaden. Heerlijk vind ik het om zo een eind weg te fietsen. Denk dan niet aan 10 kilometer maar denk dan aan rondes van 40 kilometer. Vooral in de zomermaanden wanneer het lang licht is. Na het eten lekker de fiets op, nieuwe wegen ontdekken en maar zien waar de weg je naartoe brengt. Let er wel op dat je voor het donker weer thuis bent, want een mountainbike heeft geen lampen op de fiets.


Wat weetjes over mountainbiken:
- zorg voor fietsondergoed. Echt waar, je hebt het nodig om geen pijn te krijgen!
- tijdens het fietsen gebruik je eigenlijk al je spieren. Super goed voor je lichaam dus. Samen met zwemmen gebruiken ze de meeste spieren.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten