Pages

zondag 19 april 2015

Dag tegen pesten


Vandaag is het weer de nationale dag tegen pesten. Een dag waar we met z'n allen even bij stil moeten staan. Pesten gebeurt dagelijks in Nederland. En niet alleen op scholen hoor. Ook op de werkvloer en via internet word er veel gepest. Zelf ben ik vroeger ook gepest en dit draag je de rest van je leven bij.



Ook ik ben gepest.

Op de basisschool had ik een aantal vriendinnetjes. Een groepje leuke meiden waar ik ook na schooltijd veel mee afsprak. Toch was ik voor de jongens vaak het mikpunt van gemene opmerkingen. Ik geef heel eerlijk toe; ik weet niet meer wat ze allemaal zeiden en deden maar ik weet wel dat ik het verschrikkelijk vond. Eén jongen was altijd zo gemeen tegen mij, hij heeft mij ook een keer met mijn haren over het schoolplein heen getrokken. De andere jongens lachten erom en keken ernaar. Brrr, als ik nu aan die jongen denk word ik nog steeds kwaad en kan ik ook echt boos worden als mensen zeggen dat dat zo'n aardige jongen is. Tuurlijk heb ik ook heel veel leuke momenten op de basisschool gehad en ben ik blij dat ik alle vervelende dingen heb verdrongen.

Maar toen kwam de middelbare school. Ik kwam in de brugklas terecht en daar begon het pesten weer. Ik had flaporen en dit vonden de jongens uit de klas een uitstekend onderwerp om mij mee te pesten. Ik werd Dombo genoemd. Wanneer ik vooraan in de klas zat vroegen ze of ik mijn oren even in kon klappen want ze zagen niets. Smiespelen achter mijn rug om. En wat ik toen nooit begreep was dat er een jongen zo hard mee pestte die zelf ook enorme flaporen had. Nu begrijp ik denk ik wel waarom hij dit deed. Bang om zelf het mikpunt te worden. Nu hadden ze de aandacht op mij en zolang hij daar dan maar aan mee zou doen zouden ze niet hem gaan pesten. Uiteindelijk heb ik een operatie laten doen en na deze operatie was het pesten ook ineens afgelopen. Maar het heeft mij wel getekend. Ik durf niet meteen iemand aardig te vinden, want stel je voor dat ze me weer 'afkeuren' en mij gaan kwetsen? Ik geef mijn emoties niet bloot, ben heel hard voor mezelf. Mensen hoeven niet te zien hoe ik me voel. Gelukkig kan ik het steeds beter los laten en ben ik niet meer onzeker. 13 jaar geleden voor het laatst gepest, maar toch hoeft er maar iets te gebeuren en dat gevoel van toen komt weer helemaal terug.

DENK NA MET WAT JE DOET! JE KUNT ER IEMANDS LEVEN MEE KAPOT MAKEN!



We roepen altijd heel hard dat er hard opgetreden moet worden tegen pesten. Dat de school of de overheid hier meer mee moet doen om pesten te stoppen. Maar waarom moeten andere het oplossen? Die ander ziet het vaak niet als er gepest wordt. Toen ik gepest werd vond ik dat denk ik het ergste, dat niemand die het zag gebeuren er iets van zei. 

Hier wat tips wat je kunt doen als je ziet dat iemand gepest wordt. Het belangrijkste is dat je meteen in actie komt!:
- Zeg er wat van! Zeg dat het niet leuk is wat ze doen en dat ze moeten stoppen
- Ga hulp halen.
- Geef hulp aan het slachtoffer. Laat hem/haar merken dat hij/zij niet alleen is.

Tips voor als je zelf gepest word.
- het is niet jouw schuld dat je gepest wordt! Iedereen heeft elkaar te accepteren zoals je bent.
- vertel het tegen je ouders, leraar, werkgever, collega's. Vaak zien mensen niet dat je gepest word en kunnen ze dus ook pas hulp bieden wanneer jij het verteld.
- geef aan dat ze op moeten houden. Vertel wat het met je doet als ze zo tegen je doen.
- negeer je pesters als ze niet ophouden. Actie reactie, en wanneer de reactie uitblijft vinden de pesters het een stuk minder leuk.


Vandaag is er in Ouwehands Dierenpark Rhenen een speciale actiedag tegen het pesten. Tussen 13:00 en 15:00 komen er verschillende bekende Nederlanders meewerken aan deze dag. Voor iedereen toegankelijk die een entreebewijs koopt.

Ben of word jij zelf gepest? Of ken jij mensen die gepest worden? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten