Pages

maandag 20 april 2015

DIY Zoutdeeg


Ik wilde graag iets van klei maken, maar dat had ik niet in huis. Balen, maar ik denk dat meer mensen hier last van hebben. Klei is niet iets wat je altijd in huis hebt liggen. Ik ben op internet gaan kijken en daar kwam ik verschillende recepten tegen voor zoutdeeg. Natuurlijk op elke site weer een net wat ander recept, dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan.



Benodigdheden:

- 0,5 kopje water
- 1 kopje zout
- 1,5 kopje bloem
- 2 eetlepels olie
- mengkom
- mes of vormpjes
- oven


In stappen uitgelegd:

Stap 1: Neem alle materialen bij elkaar. 

Stap 2: Gooi alle ingrediënten bij elkaar in de mengkom.

Stap 3: Meng de ingrediënten. Ik heb het eerst even met een lepel door elkaar gedaan om vervolgens met mijn handen verder te gaan.

Stap 4: Maak een bal van het mengsel.

Stap 5: Rol het deeg uit. Ik had zelf geen deegroller in huis dus heb een stuk rond hout genomen. Je kunt het ook met je handen doen, of met een lege fles.

Stap 6: Snijd vormpjes uit het deeg. Ik heb ze uit de hand gesneden omdat ik geen vormen in huis heb. Ook heb ik balletjes gerold voor het eerste project wat online komt. Maak hier met bijvoorbeeld een satéprikker een gat in. Zorg dat je het gat groot genoeg maakt want in de over gaat het gat wat dicht zitten.

Stap 7: Leg de vormen op een bakplaat.

Stap 8: Zet de bakplaat in een oven die je hebt ingesteld op 170 graden, 60 minuten. Voorverwarmen is niet nodig.

Stap 9: Als de vormpjes helemaal uitgehard zijn, zijn ze klaar! Laat ze nu afkoelen. Hierna kun je ze eventueel verven zoals ik heb gedaan.

Stap 10: Ik heb de balletjes aan een draad geregen en aan de uiteinden washitape gemaakt zodat de balletjes op zijn plek blijven zitten.

Er komt ook nog een DIY online met de andere vormpjes die ik heb gemaakt.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten